Brev:
Vil ikke spise så meget mere
11. december 2013
Alder:
9 mdr.
Vil ikke spise så meget mere
Hej Helen
Jeg skriver til dig fordi jeg er lidt bekymret over vores datter, hun vil ikke spise ret meget i forhold til hvad hun plejer.
Vores forløb omkring mad:
Da hun var 4 mdr startede vi op med hirse-/majs-og risgrød, da hun virkede interesseret i at gå videre, men det gik ikke ret godt hun ville ikke have det. Da hun var 5 1/2 mdr ville hun stadig ikke have det det havde været få gange hvor hun havde spist en god portion. Jeg talte med min sundhedsplejerske og hun mente at det var fordi hun ville have noget med noget mere smag og vi startede der op med havregrød/øllebrød og grøntsagsmos med kød altsammen most helt tyndt og hun elskede det og begyndte at spise helt vildt af det, selvfølgelig nogle dage mere end andre.
Da hun så var 7 mdr. startede jeg med at give hende rugbrød med leverpostej og smøreost, til start spiste hun en 1/2 rugbrød, men blev meget hurtigt glad for det og spiste mindst en hel rugbrød nogle gange lidt mere. Efter lidt tid med rugbrød til frokost begyndt hun at brokke sig meget under sit aftensmåltid med grøntsagsmos og kød, jeg tænkte at det måske var fordi hun ikke længere ville have mos men ville have grøntsager og kød i små stykker så det prøvede vi, men ingen succes. Så fik hun rugbrød til aftensmad og så kørte hun bare ind.
Vi gik over til at hun begyndte at få frugt i små stykker i stedet for frugtmos og hun var vild med det. En dag da det gik godt var: morgenmad:en stor skål havregrød med frugtmos, frokost: 1 hel rugbrød, 1 hel til 1 1/2 stykke frugt i små stykker, en ostehaps og tykmælk med frugtmos i, 2 x mellemmåltid: 1 hel til 1 1/2 stykke frugt eller en fin portion tykmælk med frugtmos aftensmad det samme som frokost, dvs synes jeg et ret godt indtag af mad.
Men lige så stille den sidste 1 1/2 mdr er hun begyndt at ville have mindre og mindre ser en dags måltider sådan ud: morgenmad: 1/3del til 1/2 portion havregrød, frokost: 1/4 rugbrød, 1/2 stykke frugt i stykker, en ostehaps og måske en lille smule tykmælk med mos og nogen gange næsten ingenting. 2x mellemmåltid lidt bolle eller lidt frugt. Aften: smager lidt på vores aftensmad, hvis vi er heldige 1/4 rugbrød og så en ostehaps.
Hun virker til at være blevet træt af rugbrød, frugt mv. Vi har så her fra hun var 8 1/2 mdr lige så stille prøvet et introduceret hende til vores mad og hun smager nogle gange på det og andre gange ikke, men hun spiser sig ikke mæt i det og vi har suppleret med rugbrød og nu den sidste uge har vi stortset ikke kunnet få hende til at spise aftensmad.
Hvert måltid er efterhånden blevet en "konkurrence" i at finde noget hun vil spise og vi har efterhånden prøvet ALT og det vi har mest held med at få hende til at spise er: ostehaps, figenpålæg yoghurt (dog kun prøvet 2 gange pga sukkerindhold.) og de ting kan hun jo ikke leve af.
Så vi er efterhånden desperate efter at finde ud af hvordan vi kan få hende til at spise normalt igen. Vi synes vi har prøvet ALT.
Vi har også prøvet at hun får lov at spise selv, ingen succes hun spiser hvis hun har lyst ellers leger hun med maden.
Udover ovenstående ammer jeg stadig 3 gange i døgnet som ligger: 1) lige inden hun går i seng. ( den amning spiser hun dog ikke ret meget i det er mest pjat da den ikke ligger ret længe efter aftensmaden.) 2) lige inden jeg går i seng. 3) tidlig morgen 4-6 tiden. Det skal nævnes at jeg ammede 4 gange da hun spiste super godt, der lå også en amning efter frokost og mellemmåltid inden eftermiddagsluren.
Vi har dog fra i aften aftalt at trappe den amning før jeg går i seng fra da jeg gerne vil stoppe amningen fordi jeg snart skal starte i arbejde.
Hvordan stopper jeg amningen når hun ikke vil tage en flaske?
Med venlig hilsen
Stine